5/06/2016

Lähetteen hakureissu

Minun työpaikkani työterveyshuolto on suoraan sanottuna aivan hirveä. En siis edes harkinnut sinne menoa. Olen myös lukenut paljon, että terveysasemilla jotkut lääkärit eivät kirjoittele lähetteitä mielellään rintojen pienennykseen tai vähättelevät asiaa. Haluan kuitenkin painottaa, että lähetteen saa myös noita kautta, itse vaan päätin mennä mukavuus ja muista syistä suoraan yksityiselle.

Minun omalääkärini terveysasemalla on aivan ihana! Hän olisi varmasti lähetteen kirjoittanut. Olen valitettavasti joutunut käymään liian usein hänen luonaan, koska sairastan myös kroonistunutta migreeniä. En kuitenkaan halunnut joutua odottamaan kuukausia lääkärin aikaa, koska lähetehän olisi ollut kiireetön asia. Halusin hoitaa asian nopeasti ja kivuttomasti, etten ehdi liikaa stressaaamaan. Tämän vuoksi päätin mennä hakemaan lähetteen yksityiseltä plastiikkakirurgilta. 

Luotin myös siihen, että kirurgi kyllä sanoo suoraan jos en kriteereitä täytä, koska mietin myös sitä. Olisi ikävä mennä lopulta konsultaatioon sairaalaan ja kuulla, että liian pienet on, ei leikata. Vaikka tämä mahdollisuus minun tisseilläni melko mahdoton oliskin ollut. Kuitenkin sitä jotenkin ajatteli, että ehkä nämä nyt eivät niin isot olekkaan. 

Selailin pk-seudun yksityisiä plastiikkakirurgeja ja yritin etsiä niitä, jotka tekevät myös kunnallisella puolella töitä. Minulla kävikin tuurin kun sain jo muutaman päivän päähän ajan erään sairaalan plastiikkakirurgian ylilääkärille. Mietin, että hän jos kukaan sanoo kyllä täytänkö kriteerit vai en.

Odottaessa kirurgin aikaa olin todella hermostunut ja käteni tärisivät, koska jännitin niin paljon. Kaikille vinkiksi, että kannataa kirjoittaa kaikki vaivat yms. ylös, koska hermostuksissaan ne helposti unohtaa mainita lääkärille. Lääkäri oli aivan ihana! Ensin hän kysyi miksi olen täällä ja pyysi kertomaan vaivoista, joita rinnat aiheuttavat minulle. Tämän jälkeen hän pyysi ottamaan paidan pois. Jo heti hän sanoi, että täytän kriteerit reippaasti ja olen varmasti ne täyttänyt jo vuosia. Hän kuitenkin mittasi vielä kaulakuoppa-nänni mitan, koska se tarvitaan lähetteeseen. Vastaanotto kesti noin 10-15 minuuttia ja lähdin sieltä hyvin onnellisena pois.

Lääkäri itse oli töissä HUS:illa, joten osasi kertoa minulle myös käytännön asioita. Lähetteeni laitettiin Töölön sairaalaan helsinkiläinen kun olen, mutta koska se menee remonttiin kesällä, siirrettiin lähetteeni Jorviin. Mielummin olisin mennyt Töölöön kuin Jorviin, tämä siis lähinnä matkojen ja käytännön asioiden takia. Töölöön minullla menee n. 30 min kun Jorviin 1,5 tuntia matkoihin.

Lähetteen jälkeen alkoikin kuumeinen odotus kirurgin konsultaatioon Jorviin. Noin viikon päästä minulle tuli kirje Jorvista, jossa kerrottin, että lähetteeni on hyväksytty ja 3 kukauden sisällä pyrkivät järjestämään ajan. Osasin jo odottaa, että 3 kk hoitotakuu luultavammin paukkuu yli, koska Jorvi hoitaa nyt myös Töölön potilaat. Heillähän on tuplamäärä hoidettavia siellä nyt. Seuraavaksi kirurgin konsultaatiosta, stay tuned.

 

1 kommentti:

  1. Hei-saako kysyä kenelle yksityiselle lääkärille menit lähetettä varten?

    VastaaPoista