5/07/2016

Kirurgin konsultaatio

Lähete Jorviin lähti noin tammikuun puolessa välissä. Osasin jo odottaa pitkää odotusta, koska Jorvissa paljon odottavia nyt kun Töölön sairaala menee kiinni. Soitin kirurgian polille joskus maaliskuun aikana, jolloin olin odottanut noin kaksi kuukautta. Lähinnä kyselin onko mitään mahdollisuutta päästä edes tuossa 3 kuukaudessa vastaanotolle vai meneekö aika paljon yli. Sain hyvin ympäripyöreän vastauksen, että pyritään siihen 3 kuukauteen. Kysyin myös onko heillä käytössä ns. iltapoliklinikka, koska teen päivätyötä. Hoitaja lupasi lisätä minun tietoihin, että otan mielummin ilta ajan kuin päivä ajan ja kuumeinen odotus jatkui.

Kun minulla tuli se 3 kuukautta odotusta täyteen, soitin toisen kerran polille. Halusin kysellä missä vaiheessa mahdollisesti olen jonossa, koska olimme varanneet kesälle matkan ja toivoin, että aika ei menisi sen kanssa päällekkäin ja siirtyisi hamaan tulevaisuuteen. Silloin vastannut hoitaja sanoi, että he olivat juuri avaamassa uusia aikoja ja lupasi antaa minun yhteystiedot niitä aikoja varaavalle hoitajalle, ei kuitenkaan luvannut mitään. Sanoi myös, että leikkaus menee varmasti syksyyn. Tätäkin mietin juurikin sen meidän lomamatkan vuoksi.

No ei kulunut kuin kaksi päivää ja postissa odotti iloinen yllätys, aikani oli noin 2 viikon päästä ja illalla, mahtavaa! Hoitotakuu ylittyi minun tapauksessani reilulla 2 viikolla, mutta eipä tuolla väliä. Ei sentään sen kauemmin mennyt :)

En jännittänyt tätä kirurgin tapaamista niin paljon kuin silloin kun hain lähetteen. Hieman pelkäsin jos hän sanookin, että ei leikata. Olin kuitenkin melko varma, että kriteerit käytän, koska lähetteen minulle tehnyt plastiikkakirurgi vakuutti minun ne täyttävän. Olin myös valmistellut jo valmiiksi perustelut jos lääkäri olisi sitä mieltä, että leikkaukselle ei ole tarvetta :D Minulla oli myös neurologin ja fysioterapeutin tekstit minun vaivoista mukana, niitä tosin ei tarvittu.

Vastaanoton aluksi lääkäri kysyi mitä vaivoja rinnoista on ja kerroin kaikki mitä ensimmäisessä postauksessakin kerroin. Tämän jälkeen lääkäri pyysi minua ottamaan paidan pois ja mittasi kaulakuoppa-nänni mitan. Kirurgi myös tarkasti rintani ja kyseli olenko tutkinut rintojani säännöllisesti. Kerroin, että olen, mutta se on hyvin vaikeaa. Rinnoissani on paljon kovia patteja, joten en varmaan osaisi tunnistaa edes mikä patti olisi ns. hälyttävä. Lääkäri sanoi, että rinnoissani on mitä luultavammin mastopatiaa.

Tämän jälkeen lääkäri kertoi, että rinnat ehdottomasti leikataan jos niin haluan ja minut lisättiin päiväkirurgiseen jonoon. Tätä ennen pitäisi käydä ultraäänessä. Päiväkirurgia tarkoittaa sitä, että menen sairaalaan aamulla ja pääsen samana päivänä pois, itse toivoin tätä vaihtoehtoa myös. Päiväkirurgia tosin vaatii, että sinulla on ensimmäisen yön joku yli 18-vuotias koko ajan kanssasi. Minä onneksi asun avopuolison kanssa, joten rakas mies joutuu minua hoitamaan. Mielummin menen kotiin kuin jään osastolle yökse ellei ongelmia tule. Olen ammatiltani sairaanhoitaja, joten osaan varmasti itse hoitaa haavani ja tiedän milloin tulee hakeutua hoitoon jos ongelmia tulee.

Lääkäri kertoi myös kaikki komplikaatiot, jotka ovat mahdollisia eli tuntopuutokset, haavojen aukeaminen, nännikuolio, hematoomat jne. Näistä olinkin jo itse tietoinen ja valmis hyväksymään. Minut on leikattu kaksi kertaa aiemmin ja näistä ei ole tullut mitään komplikaatioita, joten koputan puuta ja toivon, ettei tästäkään. Siitä päivästä alkoi sitten kuumeinen leikkausajan odotus. To be continued...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti